Livet är härligt

Bytte kamkedjan på bilen häromdagen men det mystiska ljudet fortsatte, om än i något mindre omfattning. Idag satsade jag därför och åkte mot Paris, kom 55 km innan all olja i motorn var försvunnen och jag blixtstängde motorn, befann mig lyckligtvis precis efter en betalstation och kunde rulla in på parkeringen. Fick till sist min italienske vän och hans franska tjej att komma och bogsera hem mig. Det var första gången han bogserade, italienare bakom ratten och därför inte fullt koncentrerad, men det gick bra. Här är jag därför tillbaka i Toulouse, något tidigare än tänkt och med kylskåpet tomt. Klockan är efter 20 och jag har ätit två små yoghurt sedan imorse, det är allt.

Jag är glad över att jag inte är född/uppfostrad till en sån där hysterisk person som tappar fattningen i såna här situationer, tack mamma och pappa! Nu ska jag äta, bilen får vänta till imorgon bitti.. har inget större hopp på en enkel lösning, men man stärks väl som person av krångliga lösningar, eller nåt. Jaja, hej hopp!

Mohahaha!

33 grader varmt, 20.00 på kvällen! Yihaa!

Idag har jag hängt vid poolen nere i stan, tokmycket folk och hur skönt som helst!

Nu är det fête de la musique nere i stan så jag ska ner och gå ut med kompisar..

Just det

Har tänkt flera gånger när jag står i duschen att jag glömt blogga om en sak, men duschen är flera meter bort så man glömmer så lätt på vägen tillbaka. Hur som helst, jag har ju ingen aning om vilka som läser min blogg så de flesta kanske redan vet, men i alla fall. Min kära mor har bytt jobb och jobbar därför numera i Norrköping, på grund av det är mitt barndomshem, villan i Hässelby, såld och byter ägare 1 augusti. Så efter det har jag ingen bostad i huvudstan längre, kanske våldgästar en och annan kompis innan jag åker till Frankrike igen.

Hur det känns? Det känns lite lustigt men mest bra, kul att föräldrarna hittar på nåt nytt!

The beach

Fick mitt tentaresultat för tentan jag skrev i Tarbes för några veckor sen hemskickat idag, tentan som ger mig rätt till stipendier då jag klarar olika steg i min segelflygutbildning. Fick 86/100, behövde 50.

I fredags var det årets största fest på skolan, i studentfoyern så inget överdrivet pampigt eller så.. ett extra partytält utanför och sen det vanliga köret med mat, dryck och dans, dock snäppet fler människor.

I lördags kväll åkte vi ett gäng till en liten medelhavsstrand och grillade, eldade och pratade halva natten innan vi sov under öppen himmel några timmar, köpte en sovsäck tillfället till ära. Dagen efter var det (som förutspått) omkring 22 grader, moln och det föll även en och annan regndroppe. Vi hade dock riktigt trevligt i alla fall och åkte inte hem förrän vid 18-tiden på söndagen. Bilder från detta finns här.

Grillad, stekt, kokt

Nu har jag typ lov..

Har precis hållit presentation av vårt projekt, har varit nervös en halv vecka och sovit dåligt inatt. Projektet var väl halvdant men vi har i alla fall jobbat, tja, jag vet inte vad man kan säga.. med tanke på vad man fått lära sig innan och projektets utforming så kom kommentarerna från de fem lärare som lyssnade lite som enorma åskmoln från en klar och fin sommarhimmel. De gillade inte hur projektet utvecklats, de gillade inte rapporten, de gillande inte presentationen (under presentationen meddelade en kvinnlig lärare "det återstår tre minuter", tack, vi fick 20 min att presentera ett års arbete). Enligt mina kamrater betyder det här ett betyg omkring 12, vilket varken hjälper eller stjälper så jag tackar för mig och konstaterar att det återstår en dryg veckas avslappnade studier innan sommarängarna öppnar upp sig för mitt inre och tankeverksamheten tar semester ett slag efter ett års strid på fransk terräng!

Årsrapport och Frankrike-/fransosanalys kommer publiceras inom överskådlig framtid på en blogg nära er..

Ilska likt ett åskmoln

Idag hade vi vår sista fransklektion, käkade lite kakor å grejer och gick igenom tentan. Det gick inge vidare för mig, 19.5/30.. Har haft svårt för lärarinnan, hon är sådär överdrivet glad hela tiden och lyssnar aldrig på vad man säger, hon lever i sin egen lilla värld. Men med tanke på betyget har jag verkligen engagerat mig och spelat med hela året, har enligt mig själv varit en av de mest aktiva på lektionerna. Den här terminen har jag missat två lektioner, en då jag skrev en segelflygstenta på annan ort och den andra då jag var på segelflygsmeeting på rivieran. Har vid ett flertal tillfällen uttryckt min oro över de här frånvarotillfällena samt några frånvarotillfällen från förra terminen till lärarinnan och undrat om hon ville ha intyg eftersom betyget spelar en stor roll för mig. Hon har alltid svarat "nä men jag har intryck av att du alltid är här, inga problem, de där närvarolapparna ni skriver på under lektionerna tror jag är för mig, för att jag ska kunna visa att ni varit här så att jag får lön".

Idag hade hon även skrivit medelbetyget i hela kursen på tentorna, 12/20. En av spanjorerna undrade hur hon räknat då han fått 14/20 i slutbetyg trots 18/20 på muntliga tentan, 16/20 på skriftliga, var utan frånvaro och aktiv på lektionerna. Hon förklarade då att hon inte visste hur man gjorde om betyget baserat på 30 till ett betyg baserat på 20, hade därför räknat fel, inte kollat vad man fick på muntliga tentan, gjort en uppskattning av ens närvaro och deltagande och därefter satt ett betyg som "kändes rätt".

Jag frågade då om mitt betyg, 13/20 på skriftliga tentan, aktivt deltagande på lektionerna, mestadels godkända frånvarotillfällen osv.. hur det kunde bli 12/20 i slutbetyg. Hon sa då att jag ju inte var särskilt aktiv på lektionerna (efter ett år glömmer hon fortfarande att jag är svensk och inte tysk trots upprepningar, hon älskar för övrigt spanjorer och pratar spanska ganska ofta [tror inte hon kan engelska] med dem) att jag hade en mängd frånvarotillfällen (fick än en gång förklara att det fanns intyg om hon ville ha och att jag dessutom frågat om det vid ett flertal tillfällen. Då frågade hon vad jag fick på muntliga tentan "18/20", kommentar: "nä, det är inte möjligt!! inte fick du så mycket! nu skämtar du!". Vid det laget blev jag så förbannad att jag började skaka, sa inte ett enda ord på resten av lektionen och tänker gå direkt till ansvarige för språk och diskutera, vi har ganska bra kontakt. Hon tyckte för övrigt jag borde vara nöjd med 12/20 eftersom jag ju uttryckt oro över betygen och behövde höja mitt globala snitt på ensica, 12 är ju högre än 10, helt på måfå allting!!!

Jag kan fortfarande inte sluta tänka på det och jag måste egentligen plugga hårt inför presentationen vi ska öva på om nån timme och hålla imorgon bitti.. #€%%€&#"!

Fördelen med enorm skärm



Det här har varit årets mest produktiva dag hittills.. Jag har suttit och jobbat aktivt, dvs. skrivit konstant på två rapporter mellan klockan 11 och 22.30, haft skärmen proppfull av MATLAB-program, PowerPoint-filer, Word-dokument, pdf-dokument och annat joks. Den ena rapporten som ska in imorgon, som jag i princip jobbat själv på, blev klar för någon timme sen. Den andra rapporten hör till vårt enorma projektarbete och landar någonstans kring 100 sidor totalt, vi är fem personer i projektet, jag har skrivit 6-7 sidor. Den ska in imorgon också är det tänkt och jag är rädd för att alla tänkte sitta hela natten, jag vill sova nu men vill inte framstå som slö, har för övrigt tjatat ganska mycket för att få saker att göra de senaste veckorna. Har en tenta imorgon men är inte överdrivet orolig, det är flersvarsfrågor på hur Airbus-maskiners piloteringsmekanismer fungerar.

Studieresa

Den här veckan har jag varit fyra dagar i Toulon, mellan Marseille och Cannes, åk inte dit! Det är en stad med väldigt lite charm, i princip byggd kring en marinbas.

Ämnet var i alla fall studieresa, dag 1 besökte vi marinbasen och marinens tredje största skepp Siroco. Ett skepp med ett gäng helikopterplattor och fullserviceanläggning för dessa maskiner, samt amfibiemöjligheter, dvs. möjlighet att skeppa ombord och torrdocka rejält stora båtar inne i skeppet. Dockan man ser på bilden kan öppnas bakåt och med hjälp av ballasttankar sänkas ner så att det blir upp till tre meter djupt i hela bassängen! Vi såg även hangarfartyget Charles de Gaulle som ligger i torrdocka i 18 månader, otroligt grinigt med säkerheten kring det, det är ju deras enda hangarfartyg. Dessutom gled det förbi en kärnubåt när vi stod på Sirocos däck, men även där var de griniga med att vi inte skulle lägga ut bilder på internet.. herregud, åk till Toulon, hyr en fritidsbåt och lägg dig i hamnen några dagar så kommer det åka förbi ubåtar på några meters håll!

     

Dag 2 var vi på en DGA-anläggning, Délégation Général d'Armement, där de renoverade flygplan och helikoptrar ända upp till det värsta steget där precis allt plockas ner och studeras, renoveras och byts ut, det som skickas ut efter 12 månader är i praktiken nya flygplan och helikoptrar. Kul att se men precis som dagen innan ganska statiskt. Slänger med en idol-bild från bussen, ni som är uppmärksamma ser att jag passade på att klippa håret i Toulon, till allas förvåning.. men den som känner mig vet att klipp-behovet kommer som en blixt från klar himmel, helt plötsligt bara måste jag klippa mig!

        

Dag 3 gick vi upp klockan 6 och tog bussen till en färja. Ett gäng militärpoliser kollade att alla hade rätt ID-handlingar och papper för att få hänga med, sen åkte vi ut till en ö där de har en provskjutningsanläggning för missiler och torpeder. Vi fick se alla kontrollrum, två provskjutningar från huvudkontrollrummet, ett gäng flygande mål och fick uppleva en låg och snabb fly-by av en Falcon business-jet de använder för att bogsera mål till missilerna. Fick även en genomgång av läget av en galen fransk militär, han var övertygad om att Frankrike var mer i krig nu än under kalla kriget, efter 11 september och alla terroristhot. "Vi ringer upp premiärministern minst en gång varje dag och presenterar en misstänkt terroristhandling via det här eminenta informationssystemet, sen är det upp till honom att ta beslut. Det är ju politiska beslut det här, vi sitter på eldkraften, vi har armerade missiler och stridsflyg som är berett att slå till med några minuters varsel 24/7, men besluten att avfyra ligger ju på politikerna. För övrigt skickas det upp Rafale (franskt stridsflyg) varje dag för att eventuellt skjuta ner mål." Även fransoserna tyckte han var galen..

På bilderna syns röd-gula små autonoma långsamma flygmaskiner som har spårutrustning på sig och är tänkta att skjutas mot, 100 000€ stycket. Den större brandgula maskinen har turbojetmotor och är snabbare och mer avancerad, 1 000 000€ per styck.


Direkt från färjan tog vi bussen till Toulouse igen. Efter att ha väntat en bussreglementsenlig timme för att få komma iväg från färjan och sedan stannat två gånger på bensinmackar för att ta reglementsenliga raster annonserade jag att jag hade busskort och att vi borde åka på en gång.. men det är ju inte så enkelt, från min sida har jag bara automatlådekörkort och har inte certifikat för att köra turistbuss längre än 50 km från garaget, från bussägarens sida kan det ju vara problem med försäkringen.. trist, det är kul att köra buss!

Omelett

Jag måste säga att alla pannkakor jag stekt genom åren gett resultat även på andra områden, som omelett-stekning till exempel. De flesta brukar säga att man måste använda en tallrik för att vända, eller helt enkelt vika den på mitten, men jag lyckas gång på gång slänga upp hela paketet i luften och vända på det viset, mycket snitsigare!

Imorgon eftermiddag åker vi till Toulon på studieresa, ska besöka två företag och ett museum under drygt tre dagar. Det blir säkert skoj!

RSS 2.0