Studieresa
Den här veckan har jag varit fyra dagar i Toulon, mellan Marseille och Cannes, åk inte dit! Det är en stad med väldigt lite charm, i princip byggd kring en marinbas.
Ämnet var i alla fall studieresa, dag 1 besökte vi marinbasen och marinens tredje största skepp Siroco. Ett skepp med ett gäng helikopterplattor och fullserviceanläggning för dessa maskiner, samt amfibiemöjligheter, dvs. möjlighet att skeppa ombord och torrdocka rejält stora båtar inne i skeppet. Dockan man ser på bilden kan öppnas bakåt och med hjälp av ballasttankar sänkas ner så att det blir upp till tre meter djupt i hela bassängen! Vi såg även hangarfartyget Charles de Gaulle som ligger i torrdocka i 18 månader, otroligt grinigt med säkerheten kring det, det är ju deras enda hangarfartyg. Dessutom gled det förbi en kärnubåt när vi stod på Sirocos däck, men även där var de griniga med att vi inte skulle lägga ut bilder på internet.. herregud, åk till Toulon, hyr en fritidsbåt och lägg dig i hamnen några dagar så kommer det åka förbi ubåtar på några meters håll!
Dag 2 var vi på en DGA-anläggning, Délégation Général d'Armement, där de renoverade flygplan och helikoptrar ända upp till det värsta steget där precis allt plockas ner och studeras, renoveras och byts ut, det som skickas ut efter 12 månader är i praktiken nya flygplan och helikoptrar. Kul att se men precis som dagen innan ganska statiskt. Slänger med en idol-bild från bussen, ni som är uppmärksamma ser att jag passade på att klippa håret i Toulon, till allas förvåning.. men den som känner mig vet att klipp-behovet kommer som en blixt från klar himmel, helt plötsligt bara måste jag klippa mig!
Dag 3 gick vi upp klockan 6 och tog bussen till en färja. Ett gäng militärpoliser kollade att alla hade rätt ID-handlingar och papper för att få hänga med, sen åkte vi ut till en ö där de har en provskjutningsanläggning för missiler och torpeder. Vi fick se alla kontrollrum, två provskjutningar från huvudkontrollrummet, ett gäng flygande mål och fick uppleva en låg och snabb fly-by av en Falcon business-jet de använder för att bogsera mål till missilerna. Fick även en genomgång av läget av en galen fransk militär, han var övertygad om att Frankrike var mer i krig nu än under kalla kriget, efter 11 september och alla terroristhot. "Vi ringer upp premiärministern minst en gång varje dag och presenterar en misstänkt terroristhandling via det här eminenta informationssystemet, sen är det upp till honom att ta beslut. Det är ju politiska beslut det här, vi sitter på eldkraften, vi har armerade missiler och stridsflyg som är berett att slå till med några minuters varsel 24/7, men besluten att avfyra ligger ju på politikerna. För övrigt skickas det upp Rafale (franskt stridsflyg) varje dag för att eventuellt skjuta ner mål." Även fransoserna tyckte han var galen..
På bilderna syns röd-gula små autonoma långsamma flygmaskiner som har spårutrustning på sig och är tänkta att skjutas mot, 100 000€ stycket. Den större brandgula maskinen har turbojetmotor och är snabbare och mer avancerad, 1 000 000€ per styck.
Direkt från färjan tog vi bussen till Toulouse igen. Efter att ha väntat en bussreglementsenlig timme för att få komma iväg från färjan och sedan stannat två gånger på bensinmackar för att ta reglementsenliga raster annonserade jag att jag hade busskort och att vi borde åka på en gång.. men det är ju inte så enkelt, från min sida har jag bara automatlådekörkort och har inte certifikat för att köra turistbuss längre än 50 km från garaget, från bussägarens sida kan det ju vara problem med försäkringen.. trist, det är kul att köra buss!
Ämnet var i alla fall studieresa, dag 1 besökte vi marinbasen och marinens tredje största skepp Siroco. Ett skepp med ett gäng helikopterplattor och fullserviceanläggning för dessa maskiner, samt amfibiemöjligheter, dvs. möjlighet att skeppa ombord och torrdocka rejält stora båtar inne i skeppet. Dockan man ser på bilden kan öppnas bakåt och med hjälp av ballasttankar sänkas ner så att det blir upp till tre meter djupt i hela bassängen! Vi såg även hangarfartyget Charles de Gaulle som ligger i torrdocka i 18 månader, otroligt grinigt med säkerheten kring det, det är ju deras enda hangarfartyg. Dessutom gled det förbi en kärnubåt när vi stod på Sirocos däck, men även där var de griniga med att vi inte skulle lägga ut bilder på internet.. herregud, åk till Toulon, hyr en fritidsbåt och lägg dig i hamnen några dagar så kommer det åka förbi ubåtar på några meters håll!
Dag 2 var vi på en DGA-anläggning, Délégation Général d'Armement, där de renoverade flygplan och helikoptrar ända upp till det värsta steget där precis allt plockas ner och studeras, renoveras och byts ut, det som skickas ut efter 12 månader är i praktiken nya flygplan och helikoptrar. Kul att se men precis som dagen innan ganska statiskt. Slänger med en idol-bild från bussen, ni som är uppmärksamma ser att jag passade på att klippa håret i Toulon, till allas förvåning.. men den som känner mig vet att klipp-behovet kommer som en blixt från klar himmel, helt plötsligt bara måste jag klippa mig!
Dag 3 gick vi upp klockan 6 och tog bussen till en färja. Ett gäng militärpoliser kollade att alla hade rätt ID-handlingar och papper för att få hänga med, sen åkte vi ut till en ö där de har en provskjutningsanläggning för missiler och torpeder. Vi fick se alla kontrollrum, två provskjutningar från huvudkontrollrummet, ett gäng flygande mål och fick uppleva en låg och snabb fly-by av en Falcon business-jet de använder för att bogsera mål till missilerna. Fick även en genomgång av läget av en galen fransk militär, han var övertygad om att Frankrike var mer i krig nu än under kalla kriget, efter 11 september och alla terroristhot. "Vi ringer upp premiärministern minst en gång varje dag och presenterar en misstänkt terroristhandling via det här eminenta informationssystemet, sen är det upp till honom att ta beslut. Det är ju politiska beslut det här, vi sitter på eldkraften, vi har armerade missiler och stridsflyg som är berett att slå till med några minuters varsel 24/7, men besluten att avfyra ligger ju på politikerna. För övrigt skickas det upp Rafale (franskt stridsflyg) varje dag för att eventuellt skjuta ner mål." Även fransoserna tyckte han var galen..
På bilderna syns röd-gula små autonoma långsamma flygmaskiner som har spårutrustning på sig och är tänkta att skjutas mot, 100 000€ stycket. Den större brandgula maskinen har turbojetmotor och är snabbare och mer avancerad, 1 000 000€ per styck.
Direkt från färjan tog vi bussen till Toulouse igen. Efter att ha väntat en bussreglementsenlig timme för att få komma iväg från färjan och sedan stannat två gånger på bensinmackar för att ta reglementsenliga raster annonserade jag att jag hade busskort och att vi borde åka på en gång.. men det är ju inte så enkelt, från min sida har jag bara automatlådekörkort och har inte certifikat för att köra turistbuss längre än 50 km från garaget, från bussägarens sida kan det ju vara problem med försäkringen.. trist, det är kul att köra buss!
Kommentarer
Postat av: Jenny
Haha, jag känner igen mig i det där om att behovet av att klippa sig... För min del kapade jag nästan 2 dec - hur mkt tog du ? :) Kram
Trackback