Segelflyg

Igår var jag och flög igen, det var några veckor sedan och en del har hänt både på väderfronten och i klubben. Våran chefspilot har avgått och bytt klubb så det finns så vitt jag vet ingen fast anställd instruktör att förlita sig på, man måste ringa i förväg och bestämma tid. Hur som helst ska detta lösas och nån ny kille (eller tjej?) ska anställas. Dessutom är det något mer drag i luften, det var helt vindstilla på marknivå men det fanns viss termik här och var uppe i luften. Även om sänkan vårat fält ligger i sällan begåvas med särskilt mycket lyft, områdena runt omkring var fyllda med mulliga cumulus-moln som brukar indikera lyftmöjligheter! Jag hann med två korta flygningar som vanligt och på den andra flygningen skötte jag i princip allt från start till bärgning, flygning och inflygning, landningen skötte instruktören. Passade på att ta lite bilder den här gången så håll till godo :)

Lov och alper

I förra veckan hade jag lov och hade sen tidigare planerat att åka och hälsa på en kompis från kth som pluggar i Grenoble. På lördag kväll efter att ha joggat 10 km (med ett knä som numera håller bättre och bättre) åkte jag därför uppåt alperna och landade hos Per. Jag tänkte låta bilderna tala för sig själva men sammantaget har jag haft en helt underbar vecka med brädåkning i alperna, en del festande och massor av nytt och trevligt folk!

Bildalbum #1
Bildalbum #2

Lunch i Albi

Det blåste för mycket för att flyga idag så jag och Calle drog till Albi, 70 km nordost, för att käka lunch.. Vi var på samma restaurang Calle besökte med sin pappa för två veckor sen, ett vinställe med tillhörande restaurang. Det var ett otroligt charmigt ställe med lyxig mat och perfektion i servicen, men samtidigt var det med glimten i ögat och en härlig känsla på stället.. det kändes helt okej att sitta där med t-shirt och spisa utsökt mat och dricka vin! Bildalbum finns här!

Nördig statistik

Det här med ny kamera fick mig att fundera, hur många kameror äger jag? Eftersom det var ganska snabbt uttänkt kom jag snart att fundera på hur många motorer jag äger.. Inte ens jag har dock orkat räkna exakt, en uppskattning följer:

Antal kameror: 6 st (två dedikerade, två webkameror, två mobilkameror)

Motorer:
I min elektronikutrustning: minst 32 st (cd-läsare, hårddiskar, objektiv, vibratortelefon)
I bilen: minst 19 st (förbränningsmotorn, elhissar, fläktar, pumpar, torkare, cd-läsare)
Övrigt: 2 fläktar i min vinkyl, 2 fläktar hemma, 1 komplett mopedmotor.

Som jämförelse har en välutrustad Mercedes S-klass uppåt 140 motorer :)

Några frågor dök upp också, huvudstrålkastarnas nivåreglering på en bil, hur funkar det? Jag antog en motorlös konstruktion.. Bildstabilisering i kameror fungerar tydligen med elektromagneter.

Idag tvättade jag min bil för första gången här nere för övrigt, den var smutsig! Tyvärr hade jag ingen högtryckstvätt utan fick köra den klassiska "svampen direkt på smutsen"-metoden som repar ganska rejält. Hur som helst så blir inte bilen så smutsig här nere så det får fungera, den blev glansig och fin i alla fall.

À propos

À propos de bilderna i förra inlägget, som ju var av tveksam bildkvalitet så kommer jag idag med en glad nyhet åt alla bloggläsare.. Jag har gått och köpt mig en ny kamera, en av toppmodellerna i kompaktsegmentet, även kallad årets kamera -08 (har jag för mig). Tänkte åkte och kolla priserna i Andorra men eftersom ingen hade lust att följa med köpte jag den till slut över internet här istället, till ett fördelaktigt pris. Det blev, efter ett tips, en Panasonic Lumix fx100; otroligt kompakt, med schysst Leica-optik och 12 Mpix, dvs. fler pixlar än min systemkamera. Poängen med att köpa en annan kamera är att tillfällena för att bära runt på en nära kilotung stor pjäs är begränsade, dessutom drar jag mig för att fota folk med den, känns för "seriöst", som en fotograf. Min kompaktkamera syftar till att smälta in lite mer i mängden, fota folk på partaj bl.a, samt att ha en liten kamera som alltid passar i fickan och därmed alltid finns tillgänglig! Dvs. fler bilder till folket! Systemkameran finner sin roll i det fotografiska skapandet där inställningsmöjligheterna avgör, eller vid tillfällen där dess snabbhet och oslagbara optik behövs.

Jag bjuder som ett exempel på en testbild, ett självporträtt faktiskt :) (en skäggig variant, det sägs att jag ser äldre ut med lite skägg, jag föredrar 3 dagars-skägg men tråkigt nog inträffar ju det bara var tredje dag)

Samt själva pjäsen..

Tidigare ej publicerat material

Hej..
I söndags var Calle och jag ute och joggade, mötte Dart, en klasskompis som tränar precis hela tiden, äter 20 frukter om dagen samt tre gånger så mycket mat som alla andra till lunch.. jag överdriver inte! Han bjöd in oss till "Pizza Paï" med bland andra min binôme, Cyril och lite annat folk vi känner, sagt och gjort. Konceptet går ut på att man äter så mycket pizza man vill, dvs. som buffé förutom att det inte var buffé utan man beställde mer pizza om man ville ha. Den levererades till bordet i meterform, ungefär 25x100 cm och det var ju självklart tävling som gällde, tävling i att äta mycket (blä!).. Jag åt 29 bitar och var proppmätt, Dart åt 72 bitar, motsvarande 2 meter, det var nytt rekord på restaurangen! Det ska tilläggas att han är smalare än jag!

Hittade även några gamla bilder som jag glömt publicera.. Den första får mig att tänka på hela min Mercedesfrälsta släkt med tillhörande vänner :) Det var i Düsseldorf för övrigt..

Här har jag parkerat på Auchan, the french way! Jag har numer lite bättre koll på min bils storlek, brukar kunna säga med 0.5-1 cm precision vilken marginal jag har framåt.. bakåt är sådär, men jag håller större säkerhetsavstånd där.

Här är våran tentasal, vi har alltid samma platser och sitter väldigt nära andra människor.. Det är inte sällan man hör att det viskas..

Händelserik vecka

Måndag:
Det är en något av en tradition för många av Toulouse studenter att gå till Café Populaire på måndagkvällar. De serverar 13 öl för 13 euro.. Det är ett ganska litet ställe och alltid sprängfullt med folk, det kan ta 10 minuter att komma 5 meter in på stället, och upp till en halvtimme att få beställa i baren. I måndags var det kanske tredje gången jag var där och det var mer folk än någonsin tidigare, alldeles för varmt och på grund av det nyligen införda rökförbudet på krogar och restauranger så luktar det annat istället. Vi gick därifrån tidigt, kände inte så många som var där och det är inte ett optimalt ställe för att möta nytt folk.

Tisdag:
Spelade badminton och fick för första gången, efter flera månader, personligt anpassad kritik på min stil.. det är dock svårt att helt byta spelteknik när man vant sig efter flera års sporadiskt spelande. Hur som helst så tycker jag att mitt spelande blir bättre och bättre, kan smasha riktigt bra och vinna mot bra spelare. Jag hoppas att det avspeglas i mitt betyg! Efter badmintonen drog jag, Calle och Roland till sjön vi joggat runt, men bara för att hänga, det var kallt :(

Onsdag:
Jag läste i min eminenta aerodynamikbok under dagen.. På eftermiddagen hade vi franska, vi diskuterade pengar och skatter, det var både intressant och kul att höra om Frankrike och berätta om Sverige.

Torsdag:
"Råkade" missa föreläsningen på morgonen, det är ett ämne som med fransosernas upplägg är i det närmaste värdelöst. Det handlar om företagsstyrning och det enda de gör är att diskutera vilken ordning olika chefer ska ordnas efter. Efter lunch drog jag och en klasskompis, Lucie, till flygfältet.. Det såg riktigt mörkt ut på flygfronten även när vi åkte från skolan, det var tät dimma men den skulle enligt prognosen lätta, strax efter att vi kommit till fältet var det mycket riktigt inte ett enda moln kvar på himlen! När vi hade rullat ut flygplanet kom en kille och hälsade "hehe, men er har jag ju redan hälsat på idag..." Jag förstod ingenting, men det visade sig att han var föreläsaren från morgonens föreläsning jag missat :) Det blev två flygningar var på dryga tio minuter styck, det var fullständigt vindstilla och fanns ingen lyft att tillgå, men det gjorde ju också kärran väldigt lättstyrd. Under min andra flygning skötte jag starten helt själv, annonserade vår inflygning på radion (på franska) och skötte landningen själv sånär som på luftbromsen som jag fick hjälp med. På kvällen skulle italienaren från våran klass in till stan och möta två tjejer han träffat på en pub, de hade tydligen en killkompis som skulle till Sverige om en vecka och ville träffa Calle och mig för att få tips, vi hängde alltså på.. killen visade sig dock vara sjuk så det blev bara de två tjejerna, det var halvkul, vi tog sista tunnelbanan hem vid midnatt.

Fredag:
Var på aerodynamik-föreläsning på morgonen, det sades inte mycket jag inte redan visste. Åkte sedan in och åt lunch med en potentiell ny vän, en fransyska, det gick fint och jag tror att det kan bli en öppning till lite fler franska bekantskaper! På grund av toppenväder stressade jag från lunchen och åkte till flygfältet igen. Träffade en hellatjo kille i min ålder, en riktig snackare, som höll på att lära sig segelflyg samtidigt som han ansökte till belgiska flygvapnet. Lucie var också där för övrigt.. Det blev två flygningar även denna gång men på grund av en inte helt obetydlig sidvind blev det inga starter eller landningar, jag övade på svängar och det är inte helt lätt! Målet med segelflygmaskiner är ju att förlora så lite energi som möjligt så det är perfektion som eftersträvas. Eftersom jag var den sista att flyga fick jag även se solnedgången över Pyrenéerna :) Killen, Seb, som var sjuk dagen innan ringde mig när jag var på fältet och föreslog att vi skulle träffas på kvällen.. why not? Det slutade med att jag, Calle och han hängde på en bar i två och en halv timme och ritade kartor över Stockholm, skrev ner intressanta ställen, bullar, saker och busslinjer som är bra att veta.. det var riktigt kul! Har även där en kontakt och en inkörsport till fler franska kontakter.

Lördag:
Det är idag det ja.. Var på Auchan imorse och handlade mat, hade ingenting, inte ens frukost! Nu ska jag bestämt ut på balkongen och läsa i solen, det är 15 grader och inte ett moln på himlen. Ha det så bra alla läsare!

Med luft under vingarna

I all hast bestämde vi att idag var dagen då vi skulle börja flyga, segelflyg alltså.. Det var jag, en klasskompis och en kille från ettan som åkte till en flygklubb i närheten som vi valt. Efter lite administration var vi inskrivna i klubben, försäkrade och på väg ut på fältet för vår första flygning. Jag har ju redan flugit en gång, under introduktionsveckorna på KTH, och flygningen idag skilde sig inte mycket från den tidigare, förutom att vi inte loopade :) Det blev väl 10-15 minuters flygning i solnedgången där jag provade spakarna några minuter och killen snackade flygteori under tiden.

Det tog trots allt hela eftermiddagen i blåsten och kylan på fältet, det var många som ville flyga, främst folk med certifikat men som behövde en flygning med instruktör för att se till att allt fungerade. Efter att ha rullat ihop alla rep och rullat in flygmaskinerna i hangaren var vi tre från skolan på väg till bilarna igen, då ropade de efter oss och bjöd in oss till fältets egen bar för att dricka öl! Sammantaget verkar det vara väldigt "hemtrevligt" (som man brukar kalla det) på min flygklubb, det finns till och med en klubbkatt som jag gosat med :) Framöver har jag nu bara att slå en signal och komma förbi och flyga tors-sön i princip hur mycket jag vill... så länge plånboken tillåter, även om skolan subventionerar så är det långt ifrån gratis. Jag tog inga bilder idag, ville inte dra fram kameran det första jag gjorde, men jag slänger i alla fall in en Google Earth-bild med fältet sett från norr, det är hyfsat kuperat och bergen ligger ju nära, landskapet är något mer inspirerat än kring Långtora och Uppsala-fältet i Sverige.

Nostalgitripp

Snubblade över ett klipp som fick mig att tänka på André.. Unna er några minuter nostalgi: