Händelserik vecka

Måndag:
Det är en något av en tradition för många av Toulouse studenter att gå till Café Populaire på måndagkvällar. De serverar 13 öl för 13 euro.. Det är ett ganska litet ställe och alltid sprängfullt med folk, det kan ta 10 minuter att komma 5 meter in på stället, och upp till en halvtimme att få beställa i baren. I måndags var det kanske tredje gången jag var där och det var mer folk än någonsin tidigare, alldeles för varmt och på grund av det nyligen införda rökförbudet på krogar och restauranger så luktar det annat istället. Vi gick därifrån tidigt, kände inte så många som var där och det är inte ett optimalt ställe för att möta nytt folk.

Tisdag:
Spelade badminton och fick för första gången, efter flera månader, personligt anpassad kritik på min stil.. det är dock svårt att helt byta spelteknik när man vant sig efter flera års sporadiskt spelande. Hur som helst så tycker jag att mitt spelande blir bättre och bättre, kan smasha riktigt bra och vinna mot bra spelare. Jag hoppas att det avspeglas i mitt betyg! Efter badmintonen drog jag, Calle och Roland till sjön vi joggat runt, men bara för att hänga, det var kallt :(



Onsdag:
Jag läste i min eminenta aerodynamikbok under dagen.. På eftermiddagen hade vi franska, vi diskuterade pengar och skatter, det var både intressant och kul att höra om Frankrike och berätta om Sverige.

Torsdag:
"Råkade" missa föreläsningen på morgonen, det är ett ämne som med fransosernas upplägg är i det närmaste värdelöst. Det handlar om företagsstyrning och det enda de gör är att diskutera vilken ordning olika chefer ska ordnas efter. Efter lunch drog jag och en klasskompis, Lucie, till flygfältet.. Det såg riktigt mörkt ut på flygfronten även när vi åkte från skolan, det var tät dimma men den skulle enligt prognosen lätta, strax efter att vi kommit till fältet var det mycket riktigt inte ett enda moln kvar på himlen! När vi hade rullat ut flygplanet kom en kille och hälsade "hehe, men er har jag ju redan hälsat på idag..." Jag förstod ingenting, men det visade sig att han var föreläsaren från morgonens föreläsning jag missat :) Det blev två flygningar var på dryga tio minuter styck, det var fullständigt vindstilla och fanns ingen lyft att tillgå, men det gjorde ju också kärran väldigt lättstyrd. Under min andra flygning skötte jag starten helt själv, annonserade vår inflygning på radion (på franska) och skötte landningen själv sånär som på luftbromsen som jag fick hjälp med. På kvällen skulle italienaren från våran klass in till stan och möta två tjejer han träffat på en pub, de hade tydligen en killkompis som skulle till Sverige om en vecka och ville träffa Calle och mig för att få tips, vi hängde alltså på.. killen visade sig dock vara sjuk så det blev bara de två tjejerna, det var halvkul, vi tog sista tunnelbanan hem vid midnatt.

Fredag:
Var på aerodynamik-föreläsning på morgonen, det sades inte mycket jag inte redan visste. Åkte sedan in och åt lunch med en potentiell ny vän, en fransyska, det gick fint och jag tror att det kan bli en öppning till lite fler franska bekantskaper! På grund av toppenväder stressade jag från lunchen och åkte till flygfältet igen. Träffade en hellatjo kille i min ålder, en riktig snackare, som höll på att lära sig segelflyg samtidigt som han ansökte till belgiska flygvapnet. Lucie var också där för övrigt.. Det blev två flygningar även denna gång men på grund av en inte helt obetydlig sidvind blev det inga starter eller landningar, jag övade på svängar och det är inte helt lätt! Målet med segelflygmaskiner är ju att förlora så lite energi som möjligt så det är perfektion som eftersträvas. Eftersom jag var den sista att flyga fick jag även se solnedgången över Pyrenéerna :) Killen, Seb, som var sjuk dagen innan ringde mig när jag var på fältet och föreslog att vi skulle träffas på kvällen.. why not? Det slutade med att jag, Calle och han hängde på en bar i två och en halv timme och ritade kartor över Stockholm, skrev ner intressanta ställen, bullar, saker och busslinjer som är bra att veta.. det var riktigt kul! Har även där en kontakt och en inkörsport till fler franska kontakter.

Lördag:
Det är idag det ja.. Var på Auchan imorse och handlade mat, hade ingenting, inte ens frukost! Nu ska jag bestämt ut på balkongen och läsa i solen, det är 15 grader och inte ett moln på himlen. Ha det så bra alla läsare!

Kommentarer
Postat av: Nicole

Mycket som händer! Låter kul!

Kram

2008-02-12 @ 16:21:13
URL: http://forkenerikssons.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0