Air France

Det stolta franska flygbolaget rekryterar piloter igen, det slår mig att jag kanske har en chans.. men vill jag? Jag har aldrig tänkt mig som kommersiell pilot och jag känner inte för att byta bana så pass radikalt för tillfället, jag flyger ju som hobby!

I söndags var det flyguppvisning på en flygbas söder om stan. Som de flesta dagar den här månaden regnade det precis hela dagen, stod med min fransyska vän och hennes pojkvän i regnet i tre timmar i princip bara för att få se 380:n flyga förbi två gånger.. dyngsur och kall om fötterna var jag måttligt imponerad när den till sist kom, "jaha, ett flygplan". Fick ett gäng bilder men ingen bra, här är ett urval:


image120
Airbus Beluga - transportflygplan baserat på A300-600

image121
Dess interiör, dimensionerad för att frakta flygplanskroppar

image122
DC3 - lärde mig till ett prov nyligen att den introducerades 1935, längesen!

image123
Självaste 380:n, plats för 555 glada passagerare i normalvarianten

image124
Samma flygplan i attack-mode inför en fly-by lågt över fältet

image125
Världens minsta tvåmotoriga flygplan och världens på flera plan största flygplan i samma bild :)

I'm on my own

Imorse skjutsade jag Calle och hans pappa till Blagnac så nu har jag ingen granne längre, det känns lite tomt. Men på ett annat plan är det skoj att prova att leva här utan svensk som står en nära, det blir en annan grej.

image119



För er som undrar har jag min sista tenta den 23 juni och har därefter inga planer alls för hela sommaren.. det enda jag vet är att jag måste plugga en massa till omtentor i slutet av augusti. Jag har inte planerat när jag tänkte åka till Sverige, det visar sig..

YES!

Idag är en sån där dag då jag känner mig lite lycklig!

I fredags var det tänkt att jag skulle ha muntlig tenta i flygmekanik, ett trevligt ämne men som vanligt dolt i för många ekvationer. Min fransyska vän hjälpte mig jättemycket innan tentan så jag hade trots allt ganska bra koll på alla ekvationer och fenomen. Hur som helst dök aldrig läraren upp så min session blev inställd och framflyttad till i tisdags. Det betydde samtidigt att den avslappnade killen från industrin som skulle hålla i min tenta byttes ut mot en av skolans lärare, samt att jag förstås fick en till period med plugg under press som alltid funkar bäst. Tisdag morgon och läraren visade sig vara en kille från strömningsmekanik-departementet, trevlig men med otroligt höga standarder och krav, hade för övrigt samma kille på en strömningsmekanik-munta i höstas. Hur som helst, på knagglig franska (försämrad av nervositet) svarade jag på nästan allt han frågade, vilket inte alls automatiskt betyder ett bra betyg. Idag fick vi resultaten, 15/20, jag låg uppskattningsvis på top 20 av hela promotionen på 140 personer!! Yay!!

Red Bull Air Race

Det verkar som att det blir av!!! Red Bull Air Race 2008 - Stockholm, 5-6 juli! Det är nåt man helt enkelt inte får missa, jag funderar själv på hur jag ska få ihop det.. Se nedan för en introduktionsvideo för er som inte vet vad det handlar om.


AAAAAAAAAA!!! Klimathot!!!

Igår var jag på pizzeria med en masa folk, det var trevligt. På vägen dit haglade det.. mer än vanligt.. Ursäkta bildkvalitén men ingen hade riktig kamera med sig så det fick bli mobilens nödkamera.

image115


image116
Det låg 1 dm hagel över precis hela stan och var översvämningar överallt, detta på ett ställe där det aldrig snöar.. det var lite speciellt

image117


image118

Saab

Igår bytte jag olja i bilen, det gick hyfsat smidigt med tanke på att jag gjorde det på skolan med väldigt begränsad utrustning. Passade även på att söka orsaken till de vibrationer i växelspaken som kommit krypande sedan resan till Grenoble och sakta blivit värre. Det är främst vid motorbromsning kring vissa varvtal som spaken vibrerar och låter. Insatta källor säger att det kan röra sig om motorfästena som blivit slitna. Jag kollade alltså dessa och tyckte det såg riktigt skumt ut kring just växellådans motorfäste, det satt ett gummilager löst mellan chassifästet och växellådans fästbult. Fästet kostar kring 300:- i Sverige vilket känns rimligt. Besökte min kära märkesåterförsäljare imorse och fick veta att det minsann kostar 145 ? här! Fick dem till slut att rulla in bilen och undersöka felet själva eftersom jag inte var 145 euro säker på vad det var. Deras kostnadsfria slutsats löd att det är min bakre fälg som orsakar vibrationerna, den jag smällde i en trottoar i vintras.. jag håller inte med, det ger inte de symptomen och dessutom bör inte det bli värre och värre och bara påverka växelspaken. När motivationen infinner sig ska jag därför plocka ner det aktuella motorfästet och undersöka det mer noggrannt.

Blä

Imorse såg varmvattnet ut så här:

image114

Omröstning

Jag äger ju bara vinterpjuck till min bil... ni förstår förstås vad det innebär :) Nämen seriöst är jag inte riktigt i position att slänga en massa pengar på fälgar, för med fälgar blir man tvungen att sänka och sänker man blir man tvungen att byta bodywork på bilen för att allt ska passa ihop och då ser det helt plötsligt konstigt ut med dragkrok så då måste man byta till en löstagbar osv osv osv i all oändlighet. Men det hindrar mig ju inte från att hålla en liten omröstning vilka fälgar ni gillar bäst!

image105
Fälg # 1

image106
Fälg # 2

image107
Fälg # 3

image108
Fälg # 4

image109
Fälg # 5

image110
Fälg # 6

Konspiration

En av de viktigaste sakerna jag tagit med mig från gymnasietiden är det kritiska tänkandet som upprepades som ett mantra av varenda lärare vi hade...

Jag är inte mycket för konspirationsteorier men efter ett tips kollade jag häromdagen på en film som jag nu faktiskt blir tvungen att rekommendera. Den heter Zeitgeist (som betyder nåt i stil med the spirit of the age) The Movie och klassas som dokumentär som behandlar religionsdyrkan, den amerikanska ekonomin och de stora krigen. Det gäller att ha ett kritiskt öga när man kollar på den eftersom filmmakarna troligen har vridit en del på saker och ting för att berätta historien de vill förmedla, men det är utan tvekan ett gäng riktigt intressanta synvinklar som presenteras! Hur som helst, filmen finns att beskåda på Youtube och första avsnittet samt länkar till resten följer. Filmen är totalt två timmar lång och jag vill gärna att ni kommenterar eller mailar och säger vad ni tycker! Det blir bättre efter första avsnittet....



Zeitgeist The Movie - Part 2/13
Zeitgeist The Movie - Part 3/13
Zeitgeist The Movie - Part 4/13
Zeitgeist The Movie - Part 5/13
Zeitgeist The Movie - Part 6/13
Zeitgeist The Movie - Part 7/13
Zeitgeist The Movie - Part 8/13
Zeitgeist The Movie - Part 9/13
Zeitgeist The Movie - Part 10/13
Zeitgeist The Movie - Part 11/13
Zeitgeist The Movie - Part 12/13
Zeitgeist The Movie - Part 13/13

Med lycka i blodet

Faktum är att temperaturen här nere inte skiljer sig så mycket från den i Stockholm, ibland är det t.o.m. varmare i norr. Men jag har känslan av att det känns varmare här, när det är varmt är det verkligen varmt även om det kommer en vind eller ett moln och även på kvällarna. Vi har haft 28 som varmast tror jag, 23-25 de senaste dagarna och nu ska det bli något kallare resten av veckan.

Igår var det en remarkabel dag. Jag skrev min första "bureau d'études" med skriftlig inlämning utan min binôme. Jag har inte tänkt på det tidigare men det är ju faktiskt min binôme som har stått för i princip alla BEar, alltså lösningar av problem på lektionstid under tidspress och med inlämning av lösningarna. Det är ingen nyhet att jag jobbar bäst under press, men med en binôme som är fransk som skriver är det svårt att motivera sig till max, man funderar hellre på hur värdelöst talet är än att försöka lösa det. Igår var jag tvungen, jobbade med grekiskan och i praktiken därför själv. Satte av med fulla krafter och började lösa tal på tal, rejält tunga härledningar och uträkningar med en massa variabler, fick även rätta svar varenda gång! Det var faktiskt jag som ropade svar till läraren och hade rätt varenda gång.. hur bra kändes inte det!? Jag funderade till och med på att köpa champagne för att fira, men det blev en mangojuice istället.

Visste ni förresten att fenan på en Airbus 380 har samma vingyta som en Airbus 320s (som för övrigt inte är en alltför liten flygmaskin) huvudvinge.

image104

Nytvättad

Efter en 700 mil har nu min lilla bil fått sig en omgång med svampen och blivit ren. På så vis har t.ex. tandkrämen som stänkt över hela bilen när jag borstat tänderna och spottat ut i för hög fart försvunnit :) Imorgon tänkte jag passera min lokala Saab-återförsäljare och köpa ett oljefilter eftersom det redan är dags för byte, något tidigare än serviceschemat men det kan hon vara värd. Tänkte köra en mindre kontroll av en gäng småfel bilen har också och se om de går att åtgärda lätt, funderar på att lämna in ACn på kontroll också eftersom det redan börjar hetta på här nere i söder.

Helgen som kommer nu är långhelg (än en gång) med fem dagar ledigt.. dock har vi årets största och viktigaste tenta direkt efter helgen så det blir till att plugga rejält hela den här veckan eftersom min vistelse här nere som vanligt hänger på en tråd.

Alex : fransk flygvapenpilot

Det är mycket nu..
Den här helgen har jag flugit franska flygvapnets flygplan och druckit champagne och käkat snittar med franska generaler.

Sedan 39 år tillbaka hålls varje år under samma helg en segelflygssammankomst mellan Frankrikes flygrelaterade högskolor, för närvarande sex stycken. Det här året var det "Ecole de l'Air" som stod för kalaset. Jag och ett gäng från min skola åkte härifrån i onsdags kväll och jag var ganska skeptisk, jag visste inte vad som väntade men folket som åkte med härifrån hade jag onda aningar om. Hur som helst, på kvällen kom vi fram till Salon de Provence i Provence och det visade sig att skolan höll till på en militärbas, vi fick fixa passerkort och sedan leta oss fram i komplett mörker till vårat boende på basen, det fanns ingen som helst belysning på hela området.

Morgonen därpå efter en brakfrukost briefades vi om reglerna som gällde, vilket väder som väntades och schemat för tillställningen. Eftersom våran skola varit snål och bara bekostat två flygplan för 35 personer var det mer än välkommet att flygvapnet rullade ut som mest åtta flygplan (på ungefär lika många elever) och delade upp oss civilister på deras flygplan också. Det mest galna var att de inte hade någon budget på bensin så de rullade ut fyra dragflygplan som istället för de normala 400 metrarna drog upp oss 1200 m!! Första dagen flög jag trots allt med maskinen vi hade med oss, en Rolls-Royce i sammanhanget, alla var rejält imponerade av den.. men den var också ganska svårflugen, känslig. Så här ser den ut:

image103


På kvällen var det "partaj" i studentfoyern, jag blev känd för att slå alla i billard.. På fredagen flög jag på morgonen med en trevlig militär men det var brist på lyft i luften och blev bara 20 minuter, jag skötte allt under hela flygningen och fick rejält med beröm för min precisionslandning. Han tyckte jag borde få flyga själv direkt, vi får se vad min klubb säger om det. Resten av dagen spenderades på fältet innan den avslutades med grillning och en till tillställning i studentfoyern. På lördagen väntade jag med min flygning till efter lunch med hopp om lyft och längre flygtider men det visade sig vara lönlöst och blev till slut 24 minuter, dock nästan lika mycket beröm och samma åsikt om att jag borde flyga utan instruktör. På kvällen var det tjusig tillställning med några generaler, ett gäng andra militärer och alla 70 studenter förstås. Det hölls tal, prisutdelning i olika segelflygskategorier och minglades med snittar och champagne. Vid det laget hade jag smått lärt känna ganska många av de andra studenterna så jag lyckades känna mig ganska hemma, dra på en del skämt och småprata med folk.. det känns hur coolt som helst att kunna göra det på ett helt främmande språk!

Imorse var jag en av få som fick flyga eftersom jag hade flugit så lite, hamnade med en käck militär som tråkigt nog visade sig ha sin väldigt bestämda uppfattning om hur ett flygplan skulle piloteras.. en uppfattning som dessutom skilde sig från mina tidigare instruktörers, han tog över spakarna mest hela tiden och klagade på detaljer. Jag tappade förstås självförtroendet, flög ännu sämre och gav till slut upp och lät honom flyga medan jag njöt av landskapet och att kolla på Rolls-Royce-maskinen som flög i formation vid tillfälle. Trots allt gjorde jag tre starter med samma instruktör och fick ihop en timmes flygtid idag. Jag klagar inte en sekund, allt under hela helgen har varit i stort sett gratis, resa, boende, mat och flygningar. Sammanfattningsvis har jag haft en underbar helg med en massa upplevelser! Det kommer ett bildalbum om ett par dagar, möjligtvis även någon film..

RSS 2.0