Saab

Igår bytte jag olja i bilen, det gick hyfsat smidigt med tanke på att jag gjorde det på skolan med väldigt begränsad utrustning. Passade även på att söka orsaken till de vibrationer i växelspaken som kommit krypande sedan resan till Grenoble och sakta blivit värre. Det är främst vid motorbromsning kring vissa varvtal som spaken vibrerar och låter. Insatta källor säger att det kan röra sig om motorfästena som blivit slitna. Jag kollade alltså dessa och tyckte det såg riktigt skumt ut kring just växellådans motorfäste, det satt ett gummilager löst mellan chassifästet och växellådans fästbult. Fästet kostar kring 300:- i Sverige vilket känns rimligt. Besökte min kära märkesåterförsäljare imorse och fick veta att det minsann kostar 145 ? här! Fick dem till slut att rulla in bilen och undersöka felet själva eftersom jag inte var 145 euro säker på vad det var. Deras kostnadsfria slutsats löd att det är min bakre fälg som orsakar vibrationerna, den jag smällde i en trottoar i vintras.. jag håller inte med, det ger inte de symptomen och dessutom bör inte det bli värre och värre och bara påverka växelspaken. När motivationen infinner sig ska jag därför plocka ner det aktuella motorfästet och undersöka det mer noggrannt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0