Alex : fransk flygvapenpilot

Det är mycket nu..
Den här helgen har jag flugit franska flygvapnets flygplan och druckit champagne och käkat snittar med franska generaler.

Sedan 39 år tillbaka hålls varje år under samma helg en segelflygssammankomst mellan Frankrikes flygrelaterade högskolor, för närvarande sex stycken. Det här året var det "Ecole de l'Air" som stod för kalaset. Jag och ett gäng från min skola åkte härifrån i onsdags kväll och jag var ganska skeptisk, jag visste inte vad som väntade men folket som åkte med härifrån hade jag onda aningar om. Hur som helst, på kvällen kom vi fram till Salon de Provence i Provence och det visade sig att skolan höll till på en militärbas, vi fick fixa passerkort och sedan leta oss fram i komplett mörker till vårat boende på basen, det fanns ingen som helst belysning på hela området.

Morgonen därpå efter en brakfrukost briefades vi om reglerna som gällde, vilket väder som väntades och schemat för tillställningen. Eftersom våran skola varit snål och bara bekostat två flygplan för 35 personer var det mer än välkommet att flygvapnet rullade ut som mest åtta flygplan (på ungefär lika många elever) och delade upp oss civilister på deras flygplan också. Det mest galna var att de inte hade någon budget på bensin så de rullade ut fyra dragflygplan som istället för de normala 400 metrarna drog upp oss 1200 m!! Första dagen flög jag trots allt med maskinen vi hade med oss, en Rolls-Royce i sammanhanget, alla var rejält imponerade av den.. men den var också ganska svårflugen, känslig. Så här ser den ut:

image103


På kvällen var det "partaj" i studentfoyern, jag blev känd för att slå alla i billard.. På fredagen flög jag på morgonen med en trevlig militär men det var brist på lyft i luften och blev bara 20 minuter, jag skötte allt under hela flygningen och fick rejält med beröm för min precisionslandning. Han tyckte jag borde få flyga själv direkt, vi får se vad min klubb säger om det. Resten av dagen spenderades på fältet innan den avslutades med grillning och en till tillställning i studentfoyern. På lördagen väntade jag med min flygning till efter lunch med hopp om lyft och längre flygtider men det visade sig vara lönlöst och blev till slut 24 minuter, dock nästan lika mycket beröm och samma åsikt om att jag borde flyga utan instruktör. På kvällen var det tjusig tillställning med några generaler, ett gäng andra militärer och alla 70 studenter förstås. Det hölls tal, prisutdelning i olika segelflygskategorier och minglades med snittar och champagne. Vid det laget hade jag smått lärt känna ganska många av de andra studenterna så jag lyckades känna mig ganska hemma, dra på en del skämt och småprata med folk.. det känns hur coolt som helst att kunna göra det på ett helt främmande språk!

Imorse var jag en av få som fick flyga eftersom jag hade flugit så lite, hamnade med en käck militär som tråkigt nog visade sig ha sin väldigt bestämda uppfattning om hur ett flygplan skulle piloteras.. en uppfattning som dessutom skilde sig från mina tidigare instruktörers, han tog över spakarna mest hela tiden och klagade på detaljer. Jag tappade förstås självförtroendet, flög ännu sämre och gav till slut upp och lät honom flyga medan jag njöt av landskapet och att kolla på Rolls-Royce-maskinen som flög i formation vid tillfälle. Trots allt gjorde jag tre starter med samma instruktör och fick ihop en timmes flygtid idag. Jag klagar inte en sekund, allt under hela helgen har varit i stort sett gratis, resa, boende, mat och flygningar. Sammanfattningsvis har jag haft en underbar helg med en massa upplevelser! Det kommer ett bildalbum om ett par dagar, möjligtvis även någon film..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0