På resande fot

Är när jag skriver detta i Düsseldorf hemma hos en skolkompis, Paul, har fått en helt egen våning med ett litet rum jag kan sova i och en egen toalett med dusch! Eftersom Paul skulle in till stan och träffa en kompis och jag var för trött för att följa med passar jag på att blogga litegrann om resan innan jag somnar..

Jag har ju som bekant köpt bil, lite för att jag skulle kunna få mer frihet nere i Frankrike, lättare att komma bort från skolan till stressfria ställen. Det ironiska med det hela är att hela mitt jullov gått åt till att meka, skruva, lacka, putsa och fixa bilen inför resan, har inte haft en enda lugn stund, så fort jag inte gjort något annat har jag fixat i garaget. Det är nog också därför min förkylning hållit i sig hela lovet.. Hur som helst, i veckan blev bilen så gott som klar, med ny ljudanläggning, Mr Cap-behandling och en nästan komplett fullservice under huven. I torsdags morse skulle jag bara åka och köpa en adapter till stereon så skulle allt vara klart och jag skulle få en hel dag att bara vila och slappna av.. Dock så hade det fallit mer än 10 cm snö och var svinhalt så i första kurvan gled jag sidleds in i en trottoarkant och slog i bakvagnen så att bakhjulet stod ett gäng grader åt fel håll, bilen rullade men inte alls bra. Väl hemma konstaterade jag snabbt att bakhjulen inte var justerbara.. ok, dagen innan det är tänkt att jag ska åka till Frankrike med bilen, smart.. Blixtservice på Saab? 10, 15 000:-? Jag kom i alla fall på den utmärkta idén att kolla upp skroten, hittade en "ny" bakaxel i Tyresö och ringde och bekräftade, den skulle vara klar till klockan 13. I sakta mak (fick inte tag i någon annan bil) åkte jag dit. Kvart i ett när jag nästan var framme ringde killen och sa att deras kompressor gått sönder så jag skulle inte kunna få axeln förrän på måndag, jag förklarade mitt problem och han fann en lösning som gjorde att jag till slut fick med mig en bakaxel, 1500 kr, tack. Resten av dagen spenderades under aldrig tidigare skådad stress i garaget för att byta ut de svintunga axlarna, med viss verktygsbrist dessutom. Klockan 21 rullades bilen ut för provkörning och verkade fungera som normalt, galet! Här är en bild där båda axlarna ligger nere under bilen.



Körde ner till Blekinge på fredagen, bilen fungerar som en dröm, ligger stabilt i 130 med farthållare, GPSen guidar, stereon spelar iPodens musik, allt fungerar! Väl i Blekinge somnade jag på soffan i en dryg timme, hade inte sovit mycket på natten, åt jättegod mat och gick sen och la mig tidigt. Har inte sovit så bra och så länge på lång tid!



Idag, lördag, innan lunch styrde jag kosan mot Malmö. Snöblandat regn, -2 grader och kraftig vind gjorde att det gick ganska sakta i början. Strax innan Öresundsbron stod en bil i fel riktning i diket med två personer i, de hade precis halkat av. En minut senare körde jag om en likadan bil som min och som kört in i något, fått intryckt front och rejält skevt framhjul, han transporterade sig bara bort från motorvägen. En bro, en rejält gungande färja (jättekul, kunde knappt stå) och ett gäng autobahns senare är jag nu som sagt framme i Düsseldorf. Utan GPS hade jag aldrig hittat fram, otroligt bra grej.. kanske lite trist att inte ha så mycket koll på kartan men tänk så mycket tid man sparar! Med 7-8 grader, tidvis uppehåll och tomma obegränsade sträckor på tyska motorvägar har jag haft mängder med tillfällen att prova toppfarten på bilen.. Men se det har jag inte gjort, alla ni oroliga som undrar. Däcken är begränsade till 190 och även om de säkert klarar mer under en kort period så känns det inte som en stabil fart att få däckexplosion i. Provade 190 en gång bara för att ha gjort det, låg i 180 några minuter för att prova och bilen ligger som ett lok på vägen, inga vibrationer eller ljud eller konstigheter. För övrigt har jag legat i mellan 140-150 genom Tyskland, lugnt och sansat. Nu ska jag sova, imorgon väntar den längsta sträckan..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0